Kromkommers (van pen tot pollepel #7)

De reis van journalist tot keukenhulp

0
48
Gasten van Maashof kunnen op hun kopstukje schijfjes komkommer verwachten van kromkommers. Leuk toch? (Foto Erik van Huizen)
Gasten van Maashof kunnen op hun kopstukje schijfjes komkommer verwachten van kromkommers. Leuk toch? (Foto Erik van Huizen)

Een kopstukje heet de kleine salade die op vrijwel elke rand van het bord komt te liggen tijdens de lunch, of het nu een broodje is of een twaalfuurtje. Dit kopstukje bestaat uit vers geplukte sla, rauwkostsalade, tomaat en schijfjes komkommer. En heel vaak komen die schijfjes komkommer bij Maashof van een kromme komkommer, een kromkommer dus.

Als keukenhulp zorg ik ervoor dat altijd alles in de keuken voldoende is aangevuld. Behalve gerechten maken, sta ik dus regelmatig sla te plukken, tomaten in partjes, en komkommers in plakjes te snijden. En die komkommers hebben soms vreemde vormen. De paprika’s zien er anders uit dan in de winkel en ook de komkommers zijn niet helemaal recht. De kwaliteit was overigens prima. ‘Wij hebben regelmatig van die komkommers’, zei een van de koks. ‘Anders worden ze weggegooid.’ Ik begon te stralen. Wat leuk dat die kromkommers op het bord van de gasten van Maashof belanden in plaats van op de afvalberg, in veevoer of de biovergister.

Schoonheidswedstrijd
Ik besloot mij eens te gaan verdiepen in kromme groente en fruit en kwam op de website van Kromkommer.com. Daarop valt te lezen dat zo’n 10% van alle groenten en fruit in Nederland wordt verspild vanwege de ‘looks’. En dat terwijl met de smaak en kwaliteit van al deze groenten niets mis is.

Dat kromme groente en fruit niet op het bord belandt, komt ook door wetgeving vanuit Europa. Ze moeten niet alleen vers en veilig zijn om in het schap van de supermarkt te belanden, maar moeten er ook mooi uitzien. De producten moeten twee beauty-rondes doorstaan. In de EU-wetgeving staan de zogenoemde specifieke handelsnormen. Deze gaan in op uiterlijke kenmerken zoals grootte, vorm, uniformiteit en gaafheid. In 2009 zijn deze voor 25 soorten groenten en fruit afgeschaft, voor andere soorten groente en fruit zoals appels, kiwi’s, sla, krulandijvie, andijvie en tomaten bestaat deze echter nog steeds.
In de twee beauty-ronde beoordelen de supermarkten de soorten groente en fruit. Vaak willen ze vooral groente en fruit in de schappen hebben liggen wat er mooi uitziet. Maar ook de supermarkten zien dat er een markt is voor krommelingen. Zo heeft Albert Heijn de buitenbeentjes. Zo kan je zelf ook voorkomen dat groente en fruit niet op het bord belandt.

Reageer op dit bericht

Please enter your comment!
Please enter your name here