Plantaardig

0
370

We zijn in Nederland van oudsher gewend om dagelijks aardappelen, groente en vlees te eten. Lijkt niets mis mee, maar steeds vaker wordt duidelijk dat minder dierlijk eten voor een betere gezondheid zorgt. Eet dus overwegend plantaardig en af en toe wat vlees of vis.

Een paar keer per week vlees vervangen door noten en peulvruchten zoals kidneybonen en kikkererwten levert volgens Corné van Dooren, expert duurzaam eten bij het Voedingscentrum, al gezondheidsvoordeel op. ‘Vooral minder bewerkt en rood vlees eten is gunstig. Je verlaagt zo het risico op ziekten als kanker, diabetes type 2 en op een beroerte. Mannen hoeven zich geen zorgen te maken dat ze te weinig eiwitten, vitaminen of mineralen binnenkrijgen als ze minder vlees eten. Deze nuttige stoffen zitten ook in noten, ei en peulvruchten.’
Besluit je helemaal te stoppen met het eten ven vlees en vis, zorg er dan wel voor dat je voldoende vitamine B12 binnen krijgt, bijvoorbeeld in de vorm van een supplement.

Minder is beter
Het Voedingscentrum adviseert om niet meer dan 500 gram vlees per week te eten, waarvan maximaal 300 gram rood vlees zoals rund- en varkensvlees. Bewerkt vlees zoals vleeswaren en hamburgers staat zelfs helemaal niet in de Schijf van Vijf. Mannen eten zoveel vlees dat ze volgens Van Dooren zeker 400 gram vlees per week minder kunnen verorberen. Voor vrouwen is dit ongeveer 100 gram.
En minder vlees eten is niet alleen goed voor je gezondheid, maar ook goed voor de aarde en de mensen die er wonen.

Aarde voeden
Minder vlees eten is namelijk een van de voorwaarden om over 30 jaar alle bewoners van de aarde nog te kunnen voeden. ‘Een transformatie naar gezonde voeding tegen 2050 vereist aanzienlijke dieetverschuivingen’, meldt professor Walter Willett van Harvard T.H. Chan School of Public Health in het EAT-Lancet rapport. ‘Het wereldwijde verbruik van fruit, groenten, noten, peulvruchten en volkoren granen moet verdubbelen. Het gebruik van voedingsmiddelen zoals rood vlees en suiker moet met meer dan 50% worden verminderd. Een dieet rijk aan plantaardig voedsel en met minder dierlijk voedsel is goed voor de gezondheid en heeft vele voordelen voor het milieu.’

Naar de recepten

Reageer op dit bericht

Please enter your comment!
Please enter your name here