Vers

0
359

De voedingsindustrie maakt het ons steeds gemakkelijker om snel een maaltijd te kunnen bereiden, maar probeer toch zoveel mogelijk verse producten te eten en zo min mogelijk bewerkt voedsel. Eet dus zo min mogelijk uit een potje, blikje of pakje. Eet verse groente van de plaatselijke (groente)boer of uit de supermarkt. Dat is niet alleen beter voor jezelf, maar ook voor het milieu.

Het bewerken van voedsel vergt veel energie. Het is daarom bijvoorbeeld beter om regelmatig volle granen te eten, in plaats van bijvoorbeeld pasta of brood. En er is nog een groot voordeel van volle granen, bonen, zeegroenten en andere voedingsmiddelen met meervoudige koolhydraten. Ze hebben namelijk geen koelkast of kunstmatige bewaarmiddelen nodig. Dat is minder belastend voor jou en het milieu.

Peulvruchten en zeegroenten
Mocht je vegetarisch of veganistisch eten, zorg er dan voor dat je voldoende peulvruchten eet. Ze zijn rijk aan ijzer, eiwit en vezels. Je kan ze natuurlijk vers eten, maar koop ze anders gedroogd. Dat is niet alleen goedkoper, maar ze zijn ook veel lekkerder dan uit pot of blik.

En probeer voor voldoende inname van mineralen ook eens zeegroenten zoals kombu in een bouillon of nori voor een sushi. Er zijn zelfs gedroogde zeegroenten in poedervorm te koop die je heel makkelijk in een gerecht kan gebruiken.

Biologisch
Mocht je portemonnee het toelaten, koop dan zoveel mogelijk biologische producten. Ik heb vaak discussies over het gebruik van biologische producten in de keuken, maar mij lijkt het toch beter dat er zo min mogelijk gif in je lichaam terecht komt. En als je producten van het seizoen eet, dan hoeft biologisch eten ook niet altijd zoveel duurder te zijn dan bespoten groente, granen of peulvruchten.

Naar de recepten

Reageer op dit bericht

Please enter your comment!
Please enter your name here