Na uitleg wil consument meer betalen voor biologisch

Verschil niet altijd duidelijk

0
173
Het meest overtuigende argument om voor biologisch te kiezen, is dat er geen chemische bestrijdingsmiddelen worden gebruikt. (Foto Erik van Huizen)
Het meest overtuigende argument om voor biologisch te kiezen, is dat er geen chemische bestrijdingsmiddelen worden gebruikt. (Foto Erik van Huizen)

EDE Consumenten willen meer voor biologische producten betalen als ze uitleg krijgen over wat biologisch is. De positieve houding ten opzichte van biologische producten stijgt hierdoor van 52% naar 75%.

Uit onderzoek van het Future of Food Institute in opdracht van Bionext, blijkt dat de sterkste negatieve associatie met biologisch de hogere prijs is. Biologische producten zijn vaak iets duurder, onder andere omdat er geen chemische bestrijdingsmiddelen en kunstmest wordt gebruikt. Daardoor is de biologische werkwijze arbeidsintensiever. Maar bijvoorbeeld ook omdat dieren meer ruimte krijgen. Dat brengt meer kosten met zich mee voor de biologische boer.

Geen goed beeld
Meer dan de helft van de consumenten (56%) geeft aan geen goed beeld te hebben van het verschil tussen biologische en niet-biologische producten. Welke informatie de consument krijgt, heeft ook effect op hun houding. Het meest overtuigende argument om voor biologisch te kiezen, is dat er geen chemische bestrijdingsmiddelen worden gebruikt (43%). Op de tweede plaats staat dierenwelzijn (27%) en op de derde plek geen toevoeging van kunstmatige kleur-, geur- en smaakstoffen (26%).

Niet goed genoeg
Uit het onderzoek blijkt dat 75% van de respondenten na uitleg een positieve houding heeft ten opzichte van biologische levensmiddelen, tegenover 52% van de controlegroep. ‘Zolang we niet uitleggen waar biologisch voor staat, verandert er niets’, vertelt directeur Michaël Wilde van Bionext. ‘Dat doen we al, maar dus nog niet genoeg. ‘Dit onderzoek bevestigt dat we als sector nog beter en vaker moeten communiceren wat biologisch is. We zullen als hele keten aan de slag moeten om de consument mee te nemen in de meerwaarde van biologisch.’

Reageer op dit bericht

Please enter your comment!
Please enter your name here