Leefstijlonderzoek in Coop supermarkten

0
61
Het onderzoek Supreme Nudge gebeurt in acht Coop supermarkten. (Foto Coop)
Het onderzoek Supreme Nudge gebeurt in acht Coop supermarkten. (Foto Coop)

AMSTERDAM Wetenschappers van het Amsterdam UMC gaan het komende jaar in een aantal Coop supermarkten kijken of consumenten zich laten verleiden tot het kopen van gezondere producten. Ze kijken ook of een gezondere omgeving leidt tot een lager risico op hart- en vaatziekten. De Hartstichting en ZonMw financieren het onderzoek.

Uit vooronderzoek in een virtuele supermarkt bleek dat meerdere veranderingen tegelijk het meeste effect hebben. Bezoekers kopen duidelijk meer gezonde producten als deze meer opvallen en goedkoper zijn. Ook helpt het als de ongezonde producten tegelijkertijd duurder zijn. Onderzoekers willen nu weten of consumenten ook in een echte supermarkt gezondere alternatieven kopen na dit soort interventies.

Supreme Nudge
Het onderzoek heet Supreme Nudge en loopt een jaar lang in acht supermarkten in Nederland. De supermarkten van Coop zijn geselecteerd in buurten waar mensen vaker een minder gezonde leefstijl hebben. Zij leven gemiddeld 6 jaar korter en 15 jaar minder in goede gezondheid dan mensen die een gezondere leefstijl hebben. De vraag is of deze mensen kiezen voor gezonde producten als deze meer opvallen in de supermarkt of goedkoper zijn. Hierbij kan worden gedacht aan volkorenproducten die op ooghoogte worden geplaatst, kassarekken die uitsluitend zijn gevuld met gezonde producten en zogenoemde ‘schapkaarten’ die aangeven welke gezonde producten snel te bereiden zijn.

Subtiel stimuleren
Centraal in het onderzoek staat het zogenoemde nudgen van de supermarktbezoekers. Daarnaast worden de effecten van prijsveranderingen onderzocht. Nudgen is een techniek uit de gedragspsychologie waarbij mensen subtiel worden gestimuleerd om zich op een gewenste wijze te gedragen.

Bij de deelnemers worden gezondheidswaarden gemeten zoals bloeddruk, bloedwaarden en buikomvang. Zo kunnen de onderzoekers bepalen of de aanpassingen in de omgeving ook tot een betere hartgezondheid leiden.

Lange termijn
Een gezonde leefstijl helpt mee om chronische ziekten, zoals hart- en vaatziekten te voorkomen. Veranderingen in de leefomgeving kunnen mensen helpen gezonder te leven. De aanpassingen moeten ervoor zorgen dat de gezonde keuze het gemakkelijkst is of het meest voor de hand liggende. Het is niet bekend of de veranderingen ook op langere termijn de kans op hart- en vaatziekten verkleinen. Dit wordt ook onderzocht. Ook kijken de wetenschappers of een mobiele coach effect heeft. Die geven via een app op je mobiele telefoon bijvoorbeeld tips om meer te gaan wandelen.

Reageer op dit bericht

Please enter your comment!
Please enter your name here