Kabinet wil BTW op groente en fruit naar 0%

0
246
Onder leiding van Mark Rutte wil het nieuwe kabinet naast het verlagen van de btw op groente en fruit naar 0%, ook een belasting op suikerhoudende dranken invoeren.
Onder leiding van Mark Rutte wil het nieuwe kabinet naast het verlagen van de BTW op groente en fruit naar 0%, ook een belasting op suikerhoudende dranken invoeren.

DEN HAAG Het nieuwe kabinet wil de BTW op groente en fruit verlagen naar 0%, ook moet er een suikertaks komen. In het nieuwe coalitieakkoord staat verder dat er bindende afspraken met de industrie komen over gezondere voedingsmiddelen.

‘We verhogen de belasting op suikerhoudende dranken en we verhogen de accijnzen op tabak’, staat er letterlijk in het coalitieakkoord. ‘We maken bindende afspraken met de industrie over gezondere voedingsmiddelen. We bezien hoe we op termijn een suikerbelasting kunnen invoeren en de BTW op groente en fruit naar 0% kunnen verlagen.’

Jarenlange strijd
Voedselwaakhond foodwatch is blij met de aangekondigde maatregelen, maar blijft ook kritisch. Met het ‘Offensief voor onze gezondheid’ riep foodwatch de politieke partijen op eindelijk wettelijke en financiële maatregelen voor een gezonde leefomgeving te gaan vastleggen in het nieuwe regeerakkoord. Deze campagne, waar een jarenlange strijd aan voorafgaat, heeft dus eindelijk vruchten afgeworpen. ‘Consumenten roepen al jaren om maatregelen om de ongezonde voedingsindustrie aan te pakken’, vertelt campagneleider Elif Stepman van foodwatch. ‘De ervaring heeft al vaak genoeg uitgewezen dat vrijwillige afspraken met de voedingsindustrie niet werken. De schappen staan vol ongezonde frisdrank, gezonde voeding is vaak duurder dan ongezonde en kinderen worden overstelpt door marketing van junkfood. We zijn blij dat de regering eindelijk tot effectieve acties overgaat.’

Niet alles vervuld
Met de voornemens van het nieuwe kabinet zijn meerdere eisen uit het ‘Offensief voor onze gezondheid’ van foodwatch vervuld. Wat nog niet wordt aangepakt zijn misleidende verpakkingen, zoals gezondheidsclaims op producten die helemaal niet gezond zijn. Ook komt er nog geen verbod op alle vormen van ongezonde kindermarketing. ‘De helft van de volwassen Nederlanders is te zwaar’, besluit Stepman. ‘Overgewicht is ook nog eens toegenomen ten tijde van corona. Het is hoog tijd dat de overheid eindelijk effectieve maatregelen doorvoert. Hoe sneller, hoe beter.’

Reageer op dit bericht

Please enter your comment!
Please enter your name here