Hogere prijs en info over milieuschade leidt tot minder vleesconsumptie

36% minder

0
60
Alleen de combinatie van hogere prijs en informatie over milieuschade leidt tot minder vleesaankoop. (Foto Albert Heijn)
Alleen de combinatie van hogere prijs en informatie over milieuschade leidt tot minder vleesaankoop. (Foto Albert Heijn)

AMSTERDAM Het verhogen van de prijs van vlees in combinatie met informatie over de milieuschade door vleesproductie en wat mensen daar zelf aan kunnen doen zorgt ervoor dat een huishouden per week 36% minder vlees koopt. Dat blijkt uit onderzoek van het RIVM en de Vrije Universiteit (VU Vrije Universiteit).

Voor het onderzoek deden ruim 500 deelnemers hun wekelijkse boodschappen in een virtuele supermarkt. Dit is een programma waarbij het voor een deelnemer lijkt alsof hij/zij rondloopt in een ‘echte’ supermarkt. Deze ‘supermarktklanten’ werden gevraagd om voor heel het huishouden boodschappen te doen voor zeven keer ontbijt, lunch, avondeten en daarnaast te zorgen voor tussendoortjes. Zij waren in het dagelijks leven ook verantwoordelijk voor de wekelijkse boodschappen. Sommigen kregen te maken met 30% duurder vlees, informatie over de milieuschade van vleesproductie en wat zij daar zelf aan konden doen of een combinatie van beide. De rest behoorde tot de controlegroep.

Resultaten
Deelnemers die te maken kregen met een prijsverhoging op vlees en informatie kochten 386 gram minder vlees per huishouden per week (36% minder). De andere groepen kochten een klein beetje minder of nauwelijks minder. Bij alleen een hogere prijs werd 144 gram minder gekocht, alleen informatie over de milieuschade van vleesproductie en wat zij daar zelf aan konden doen had geen effect.
Het RIVM en de VU Vrije Universiteit concluderen dan ook dat het verhogen van de prijs van vlees samen met informatie zorgt voor de grootste daling in de verkoop van vlees.

Reageer op dit bericht

Please enter your comment!
Please enter your name here