‘Distributeur van frisdranken die EU sponsort, dat kan niet’

‘Het is eenvoudig: geen sponsordeals’

0
265
Corporate Europe Observatory, Climáximo en foodwatch roepen de premier van het huidige EU-voorzitterschap, António Costa van Portugal, en de ambassadeurs van alle EU-lidstaten op om de juiste beslissing te nemen en alle toekomstige sponsorovereenkomsten te verbieden. (Foto foodwatch)

AMSTERDAM Een distributeur van frisdranken die het voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie sponsort. Volgens drie Europese maatschappelijke organisaties moet een einde komen aan deze praktijk. De organisaties vragen het huidige Portugese voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie, onder leiding van premier António Costa, en de EU-ambassadeurs van de 27 lidstaten een duidelijk verbod op dergelijke sponsoring in te stellen. Het moet ervoor zorgen dat mogelijke belangenconflicten worden vermeden.

De Portugese regering sloot onlangs als huidige EU-voorzitter van de Raad sponsordeals gesloten met Sumol + Compal, de distributeur van PepsiCo in Portugal en met The Navigator Company, een papierproducent die volgens de Portugese organisatie Climáximo in verband wordt gebracht met monocultuurplantages en bosbranden in Portugal en met landroof in Mozambique. ‘Het is volstrekt onaanvaardbaar dat EU-regeringen sponsordeals sluiten met bedrijven die ambitieuze EU-lobbyagenda’s hebben, en waarvan de producten in directe tegenspraak zijn met het Europese beleid dat wordt ontwikkeld’, vertelt Manuel Araújo van Climáximo.

‘Dubieuze praktijk’
Ook campagneleider Suzy Sumner van voedselwaakhond foodwatch is duidelijk ‘De Green Deal van de EU, de Farm to Fork-strategie en het EU-plan voor kankerbestrijding erkennen allemaal dat wat we consumeren directe gevolgen heeft voor de gezondheid en het milieu. En toch worden bedrijven die met suiker volgestopte frisdranken produceren actief gepromoot door onze beleidsmakers.’

‘Vervuilende energiebedrijven, junkfood-fabrikanten, technologiereuzen en luxe automerken sponsoren al jaren het voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie. Deze dubieuze praktijk gaat nog altijd door’, zegt campagneleider Vicky Cann van Corporate Europe Observatory (CEO), een in Brussel gevestigde non-profit onderzoeks- en actiegroep. ‘Voor dergelijke sponsoring is helemaal geen plaats.’

Teken hier de online petitie

Reageer op dit bericht

Please enter your comment!
Please enter your name here