Albert Heijn stopt met plastic zakjes

130.000.000 minder plastic zakjes

0
70
Albert Heijn stopt met de plastic zakjes
Niet alleen in de supermarkt, maar bij het thuisbezorgen van de boodschappen pakt Albert Heijn de plastic tasjes aan. Daar komt in de loop van dit jaar een retoursysteem voor, zodat klanten ze weer kunnen inleveren. (Foto Albert Heijn)

ZAANDAM Albert Heijn stopt met de plastic zakjes bij de groente- en fruitafdeling. Dat scheelt 130 miljoen zakjes, oftewel 243.000 kilo plastic, per jaar. Klanten kunnen voortaan gebruik maken van duurzame verszakjes. Deze zijn wasbaar en gaan tientallen keren mee.

Albert Heijn stopt met de plastic zakjes
Een klant van Albert Heijn gebruikt het herbruikbare verszakje op de groente- en fruitafdeling. (Foto Albert Heijn)

Iedereen kent de plastic zakjes bij de groente- en fruitafdeling. Handig voor losse appels of sperziebonen, maar slecht voor het milieu als je ze niet goed recyclet. Daarom neemt Albert Heijn afscheid van deze zogenaamde ‘hemdtasjes’. Om klanten hierover te informeren, wordt vanaf half april bij de groente- en fruitafdeling van alle winkels gemeld dat de zakjes ‘met pensioen’ gaan. Alle klanten in Nederland ontvangen de eerste twee weken gratis duurzame herbruikbare verszakjes bij aankoop van groente en fruit die je moet wegen. Eind 2021 zijn de gratis plastic zakjes in alle winkels verdwenen.

Boodschappentas
Veel klanten nemen al een eigen boodschappentas mee als zij naar de supermarkt komen. Voor de klanten die geen tas bij zich hebben, komt Albert Heijn met een nieuwe tassenlijn met tien verschillende duurzamere boodschappentassen van 100% gerecycled plastic (PET). Deze tassen zijn makkelijk opvouwbaar, goed wasbaar en scherp geprijsd. Daarmee zijn ze een goed alternatief voor de reguliere plastic tassen. .

Meest duurzaam
Vandaag werd Albert Heijn opnieuw door consumenten verkozen tot de meest duurzame supermarktketen van Nederland. Marit van Egmond is trots op de uitverkiezing. ‘Albert Heijn heeft de afgelopen jaren belangrijke stappen gezet op het gebied van duurzaamheid. Niet alleen op het gebied van gezonder en duurzamer eten, maar ook als het gaat om minder verpakkingen, transparante ketens én CO2-reductie. We zijn heel blij dat consumenten onze structurele inspanningen zien en waarderen, en dat al vijf jaar achter elkaar.’

Reageer op dit bericht

Please enter your comment!
Please enter your name here