Weinig te vinden op etiket alcohol

0
228
Foodwatch wil dat, net als bij voeding en non-alcoholische dranken, er op alcoholische dranken volledige en transparante etikettering moet komen met vermelding van onder meer ingrediënten, voedingswaarden en calorieën. Als het aan de voedselwaakhond ligt geldt dit ook voor additieven en technische hulpstoffen die tijdens de productie worden gebruikt en waarvan resten in het eindproduct zitten. (Illustratie foodwatch)
Foodwatch wil dat, net als bij voeding en non-alcoholische dranken, er op alcoholische dranken volledige en transparante etikettering moet komen met vermelding van onder meer ingrediënten, voedingswaarden en calorieën. Als het aan de voedselwaakhond ligt geldt dit ook voor additieven en technische hulpstoffen die tijdens de productie worden gebruikt en waarvan resten in het eindproduct zitten. (Illustratie foodwatch)

AMSTERDAM Veel ingrediënten en voedingswaarden van alcoholische dranken, vooral van wijn, likeur en sterke drank, staan helemaal niet op het etiket. Alleen het alcoholpercentage en eventueel aanwezige allergenen staan verplicht op de verpakking. Voedselwaakhond foodwatch vindt dat vreemd en heeft onderzocht hoe dit kan.

Volgens foodwatch lobbyt de drankindustrie al jaren intensief om ervoor te zorgen dat consumenten niet eenvoudig via de etiketten op flessen en blikjes kunnen zien hoeveel calorieën een alcoholisch drankje bevat. ‘Of hoeveel toegevoegde suiker er in een likeur zit. Of dat er ‘onaantrekkelijke’ E-nummers zoals siliciumdioxide, een synthetisch anti-klontermiddel dat wordt gewonnen uit zand, in een fles wijn zitten.’

Europa is lobby zat
Na een jarenlange discussie met een sterke lobby vanuit de alcoholindustrie heeft de Europese Commissie in het recente Europe’s Beating Cancer Plan aangegeven dat het in de EU anders moet wat betreft alcoholetikettering. De Europese Commissie wil dat alcoholproducenten ingrediënten en voedingswaarden uiterlijk 2023 verplicht op het etiket plaatsen.

Foodwatch is blij dat de Europese Commissie nu voor heldere etikettering en tegen de lobby door de industrie in een duidelijk voorstel op tafel legt. Een voorstel dat in lijn is met richtlijnen en adviezen waarop de Wereldgezondheidsraad al een tijd hamert. De WHO is net als foodwatch pleitbezorger van uitgebreidere informatie op alcoholische dranken. ‘Consumenten hebben het recht om te weten wat ze eten en drinken’, vertelt campaigner Frank Lindner bij Foodwatch. ‘Het is schandalig dat ze decennialang door lobby van de industrie van die informatie worden onthouden. Voedingswaarden en ingrediënten moeten ook gewoon bij alcoholische dranken duidelijk op het etiket zijn te vinden.’

Reageer op dit bericht

Please enter your comment!
Please enter your name here