Zwarte bes

Vergeet de gojibes

0
76
De zwarte bes is een van de gezondste bessen die je kan eten. (Foto Erik van Huizen)
De zwarte bes is een van de gezondste bessen die je kan eten. (Foto Erik van Huizen)

De blauwe bes staat er bekend om, maar de zwarte bes is nog gezonder. Gezonder zelfs dan de gojibes. De bes die van verre moet komen en in ons land wordt verkocht als superfood.

De zwarte bes zit vol met vitaminen en mineralen. De zwarte bes bevat vitamine B1, B2, B5, B6, C en E. De pro-vitamine A in de zwarte bes is goed voor de ogen. Uit studies bleek dat het eten van zwarte bessen klachten aan de ogen, zoals vermoeidheid, kan verminderen. Het stofje anthocyaan verbetert de doorbloeding van je ogen. Ook mensen met diabetes type 2 hebben baat bij de zwarte bes. De bes stabiliseert het bloedsuikerniveau.

De mineralen die voorkomen in de zwarte bes zijn calcium, fosfor, jodium, kalium, mangaan, magnesium, ijzer en zink. Ook zit de zwarte bes vol met antioxidanten. Deze bestrijden de vrije radicalen in je lichaam zodat je immuunsysteem beter werkt.

Vers
Zwarte bessen zijn het gezondste als je ze vers eet. Maar je kan ze ook goed invriezen. Was ze hiervoor eerst, droog ze en doe ze in bakjes. Zo kan je nog lange tijd genieten van de gezonde zwarte bessen. En weet je helemaal niet meer wat je met de bes moet doen, dan kan je er ook nog altijd jam van maken. Vanwege de toegevoegde suiker wel wat minder gezond.

Overigens kan je niet alleen de bessen van de zwarte bessenplant eten. Van de bladeren kan je namelijk thee maken. Deze thee staat bekend als een middel tegen jicht.

Reageer op dit bericht

Please enter your comment!
Please enter your name here