Zonnebloempitten

Cholesterolverlagend

0
315
Het is altijd het lekkerste om zonnebloempitten eerst voorzichtig te roosteren in een droge koekenpan. (Foto Erik van Huizen)
Het is altijd het lekkerste om zonnebloempitten eerst voorzichtig te roosteren in een droge koekenpan. (Foto Erik van Huizen)

Je hebt vele soorten pitten en de meesten zijn gezond. Maar soms komen ze wel heel erg ver weg. Niet de zonnebloempitten, die komen gewoon uit Europa. En ze zijn dan ook nog eens gezond.

Zonnebloempitten komen, zoals je wel zou verwachten, van de zonnebloem. We hebben ze meestal in de zomer volop in de tuin staan, maar de pitten hebben we nog nooit gedroogd. We laten ze altijd zitten voor de vogels. Ik koop ze gewoon in de winkel. Natuurlijk wel biologisch. Zo weet je dat je de beste pitten hebt voor je lichaam.

Onverzadigde vetten
Zonnebloempitten zijn gezond vanwege de aanwezige vitamines, mineralen en vezels. Zo bevatten de pitten de vitamines B6, B11 en E. Mineralen die je in de zonnebloempitten aantreft zijn magnesium, seleen en koper. Ook bevatten zonnebloempitten veel antioxidanten en het stofje fytosterol. Deze laatste verlaagt je cholesterol. De onverzadigde vetten in de pitten zijn goed voor hart en bloedvaten.

In de keuken
Ik verwerk zonnebloempitten vaak in een gerecht om er een beetje een bite aan te geven. Ik rooster ze dan wel eerst voorzichtig in een droge koekenpan. Je kan ze eventueel ook nog eerst even wassen.

Zonnebloempitten zijn ook lekker in een salade of als condiment bij soep. Ik voeg dan aan de nog warme zonnebloempitten een scheutje shoyu toe. Ze zijn dan zelfs lekker als snack. En je kan de pijnboompitten, vaak uit China, die standaard worden gebruikt in pesto, heel goed vervangen door zonnebloempitten.

Gerechten met zonnebloempitten

Reageer op dit bericht

Please enter your comment!
Please enter your name here