Tofu

Zacht en stevig

0
530
De blokken tofu zijn tegenwoordig in vrijwel elke supermarkt te krijgen. Koop wel biologische. (Foto Erik van Huizen)
De blokken tofu zijn tegenwoordig in vrijwel elke supermarkt te krijgen. Koop wel biologische. (Foto Erik van Huizen)

Tofu is een van de meest bekende producten gemaakt van sojabonen. De blokken zijn tegenwoordig in vrijwel alle supermarkten en natuurvoedingswinkels te krijgen. Tofu is een goed alternatief voor vlees en gevogelte.

Tofu heeft vrijwel geen smaak, je moet tofu dus echt lekker maken. Dat is niet zo erg moeilijk want tofu neemt makkelijk andere smaken over. Let wel op, want je hebt verschillende soorten tofu, zachte, stevige en gerookte. De zachte zie je in de winkel ook wel liggen onder de naam zijden tofu. Hiervan kan je bijvoorbeeld een heerlijke vegan chocolademousse maken. De steviger soort is meer geschikt om te sauteren, grillen, bakken, koken of frituren. Je kan er ook een heerlijke vegan roerei mee maken, een heerlijke spread met rode biet voor op brood of vegan spekjes. Gerookte tofu is heerlijk in vegan erwtensoep.

In de natuurvoedingskeuken zijn blokjes tofu een bekend ingrediënt in misosoep. Tofu wordt in de natuurvoedingskeuken gezien als verkoelend (yin). Het beste is om tofu in de winter dus stevig te bereiden door ze bijvoorbeeld te marineren met shoyu of tamari en daarna te grillen of te bakken.

Niet teveel
Tofu is gezond als je het niet al teveel eet. Tofu bevat veel eiwitten die het lichaam goed kunnen opnemen, mineralen en de vitamines B1, B2 en B3. Het bevat echter geen vitamine B12, het is dus slim om dit als supplement te slikken. Dat je tofu niet teveel moet eten, komt vanwege de fyto-oestrogenen (plantaardige oestrogenen). Deze stoffen zijn in de basis gezond, maar kunnen de hormoonbalans beïnvloeden. Geniet dus met mate van tofu of probeer eens tempeh, een gefermenteerd sojaproduct.

Reageer op dit bericht

Please enter your comment!
Please enter your name here