Pompoenpitten

Ook wel pepita’s genoemd

0
35
Pompoenpitten bevatten veel mineralen en zijn heerlijke over een salade of gemengd met shoyu of tamari als condiment bij een soep. (Foto Erik van Huizen)
Pompoenpitten bevatten veel mineralen en zijn heerlijke over een salade of gemengd met shoyu of tamari als condiment bij een soep. (Foto Erik van Huizen)

Pompoenpitten zijn, zoals de naam het al suggereert, de zaden van de pompoen. Als je een pompoen in de keuken schoonmaakt, zou je de pitten eventueel zelf op kamertemperatuur kunnen drogen. Makkelijker is het om altijd een flinke zak biologische pompoenpitten in huis te hebben.

Pompoenpitten kan je zo eten, maar ze zijn nog lekkerder als je ze even roostert. Dat kan in de oven met een beetje olijfolie en eventueel wat kruiden en specerijen, maar het kan ook in een droge koekenpan. Pas dan wel op want ze kunnen, net als bij het maken van popcorn, uit de pan vliegen. Zelf vind ik het heel erg lekker om over de nog warme pitten een paar druppels shoyu of tamari te sprenkelen. Als je de pitten vervolgens goed mengt, heb je een heerlijke garnering voor over een salade of soep. Maar ze zijn dan ook lekker als gezond tussendoortje.

Gezond
Als je kijkt naar de mineralen die in pompoenpitten zitten, dan zijn de zaden van de pompoen heel erg gezond. Ze bevatten verschillende mineralen in grote hoeveelheden zoals fosfor, mangaan, koper, ijzer, magnesium en zink. Calcium, seleen en kalium zijn in mindere mate in de pitten te vinden. Ook bevatten de pitten flink wat eiwitten, vezels en vitamine E. Andere vitaminen die in pompoenpitten zitten zijn B1, B2, B3, B5 en C.

Reageer op dit bericht

Please enter your comment!
Please enter your name here