Hazelnoten

Elke dag een handje

0
52
De hazelnoot groeit aan de hazelaar. In het begin zijn ze groen, als ze in het najaar bruin zijn kan je ze ‘oogsten’. (Foto Erik van Huizen)
De hazelnoot groeit aan de hazelaar. In het begin zijn ze groen, als ze in het najaar bruin zijn kan je ze ‘oogsten’. (Foto Erik van Huizen)

Hazelnoten groeien aan de hazelaar. Deze struik geeft de noten in het najaar. Je kan ze dan verzamelen, net als de dieren doen om de winter door te komen. De barst is echter maar moeilijk te kraken.

Net als andere noten, zijn hazelnoten gezond. Ze bevatten vooral de B vitaminen B1, B2, B3, B5, B6 en B11, maar ook vitamine C, E en K. Wat betreft mineralen zit in de hazelnoot calcium, fosfor, koper, magnesium, mangaan, ijzer en zink.

‘Gunstige voedingsstoffen’
Het Voedingscentrum raadt aan elke dag een handje noten te eten. Dat is ongeveer 25 gram. ‘Noten verlagen je LDL-cholesterol, wat helpt om je bloedvaten gezond te houden. Verder leveren noten veel gunstige voedingsstoffen zoals vezels, eiwit, ijzer en onverzadigd vet.’

Alle ongezouten noten en pinda’s zijn goed voor je. Of ze nu ongebrand (rauw), gebrand of geroosterd zijn. Ongebrande noten zijn niet bewerkt en bevatten alleen de eigen aanwezige voedingsstoffen. Gebrande noten zijn noten die zijn gefrituurd in olie. Doordat de noten op hoge temperatuur zijn gebrand, bevatten deze noten iets minder vitamines en mineralen dan de ongebrande rauwe variant. Geroosterde noten zijn met droge lucht geroosterd. Hier is geen olie aan te pas gekomen.

Reageer op dit bericht

Please enter your comment!
Please enter your name here