Fermenteren

0
802

Fermenteren is niet alleen een manier om voedsel goed te kunnen bewaren, maar het kent zelfs voordelen in vergelijking met het eten van vers voedsel. De mensheid fermenteert al heel lang. Zo kregen zeevarenden gefermenteerde groenten voorgeschoteld om scheurbuik te voorkomen.

Fermenteren is niets meer en niets minder dan het laten bederven van voedsel, maar dan wel op een gecontroleerde manier. Daarvoor gebruiken we micro-organismen zoals bacteriën, schimmels of verschillende soorten gist. Deze breken de moleculen van het originele voedsel af zodat er eigenlijk een nieuw soort voedsel ontstaat. Je kan bijvoorbeeld witte, rode, groene of spitskool fermenteren door zout toe te voegen. In het geval van de witte kool ontstaat dan de traditionele zuurkool. De melkzuurbacteriën maken in dit geval melkzuur aan waardoor de vitamine C in de kool blijft. En melkzuur versterkt de darmflora. Een goede darmflora is nodig om de verteerde voedingsstoffen goed opneembaar te maken in het bloed.
Een ander heerlijk fermentatieproduct is kimchi. Kimchi is afkomstig uit Zuid-Korea en wordt meestal gemaakt van Chinese kool.

Pickels
Het maken van pickels is een van de manieren van fermenteren. Pickels worden veel gebruikt in de macrobiotische keuken. De pickels worden niet alleen met zout gefermenteerd, maar bijvoorbeeld ook met shoyu, tamari, miso of ume su. Je kan pickels in enkele uren maken, met bijvoorbeeld een pickelpers, maar je kan pickels ook maanden in een pot laten fermenteren.

Pickels worden in de macrobiotische keuken bij elke maaltijd gebruikt. Ze bevorderen de eetlust en stimuleren de aanmaak van spijsverteringssappen. Ze helpen zo het verteringsproces in de darmen te bevorderen. De lichtere korte pickels eet je vooral in de zomer, de langere pickels in de winter.

Duurzaam
Het kunnen fermenteren van voedsel en het maken van pickels is heel erg fijn als je een grote moestuin hebt. Mijn ervaring is namelijk dat veel groente ongeveer op het zelfde moment klaar is om te kunnen eten. Dan is het fijn dat je al die groente toch lekker kunt bewaren voor later.

Een van de lekkerste pickels vind ik die van de stelen van de broccoli. De meeste mensen gooien die weg, maar dat is echt zonde. Meng voor deze pickel eerst één deel ume su met twee delen water en snijd de broccolisteeltjes in dunne plakjes. Doe de plakjes broccoli in een pickelpers, giet het vocht erover heen en laat alles minstens vijf dagen staan. Mocht de pickel te zout zijn geworden, dan kan je deze even licht afspoelen. (Afbeelding van ally j via Pixabay)

Reageer op dit bericht

Please enter your comment!
Please enter your name here