Kombu

0
1199
Kombu bevat net als alle andere zeewieren veel mineralen. In kombu zit echter weer het meeste jodium van alle zeewieren. (Foto www.ikeetgezond.nl)

Kombu is een zeewier en valt onder de bruine zeewieren die ook bekend staan als kelp. Zeewier is voor de mens een goede bron van mineralen. Vooral voor vegetariërs en veganisten.

Kombu is de basis voor veel bouillons, zoals de bekende dashi bouillon. Je kan een stukje kombu ter grootte van je duim ongeveer tien minuten meekoken. Haal de kombu uit het water en laat drogen op een sushimatje. Daarna kan je de kombu gewoon weer gebruiken. De kombu valt vanzelf uit elkaar als je hem vaak kookt. Je kan de kombu dan een beetje fijn maken en verwerken in een gerecht.

Licht verteerbaar
Je kan kombu meekoken met gedroogde peulvruchten. De peulvruchten zijn dan eerder gaar. Ook zijn ze lichter verteerbaar. Goed voor de mensen die last kunnen hebben van peulvruchten.
Je kan kombu ook meekoken met bijvoorbeeld rijst of fijn snijden en in een pickle met groente verwerken.

Ve-tsin
Meestal zie je op kombu een soort van wit poeder liggen, het is het zogenoemde mononatriumglutamaat. De voedingsmiddelenindustrie heeft ook dit goedje inmiddels na weten te maken. Het staat bekend onder de naam E621 (ve-tsin), het geeft de nu zo populaire umami smaak. Deze smaakversterker behoort tot de groep glutamaat. In je lichaam wordt de stof gescheiden in glutamaat en natrium. In Japan werd ve-tsin van oorsprong gemaakt door kombu te laten fermenteren.

Kombu wordt nog steeds met de hand geoogst en daarna in de zon gedroogd. Zo blijft de umami smaak zo goed mogelijk behouden.

Veel jodium
In kombu zit het meeste jodium van alle zeewieren, maar bevat ook vele andere essentiële mineralen zoals ijzer, calcium, kalium, magnesium, natrium en verschillende vitaminen als A, B, C, D, E en K. Vooral kombu bevat het belangrijke ergosterol. Ons lichaam zet deze provitamine D2 om in vitamine D.

Reageer op dit bericht

Please enter your comment!
Please enter your name here